Hoppa till innehåll

Svenska stå-upp-komiker

En historisk tillbakablick

Ståupp-scenen i Sverige är relativt ung. Den typ av komik som vi benämner som ståupp kom till Sverige i slutet av 1980-talet. Under de senare åren har intresset för genren ökat markant, och idag finns det gott om svenska stå-upp-komiker som håller hög klass. Den svenska stand up-galan ger en fingervisning om vilka som är de största namnen i genren. Galan går av stapeln varje år. De första komiker som vann titeln 2002 var Ann Westin och Måns Möller. Årets nykomling var Mårten Andersson. Genom åren har svenska standup komiker som Magnus Betnér, David Batra och Nour El Refai vunnit priset.

2014 vann Özz Nujen priset som årets manlige komiker. Här ska vi kika närmare på den svenska stand up-scenen och de ståuppare som varit med och format den.

Svenska stå-upp-komiker
Svenska stå-upp-komiker

Kvinnliga svenska stå-upp-komiker

Även om gräddan av svenska stå-upp-komiker länge utgjordes av fler manliga än kvinnliga ståuppare så var namn som Babben Larsson och Anne-Lena Brundin tidigt ute. De senaste åren har mängden av kända kvinnliga svenska stå upp komiker fullkomligt exploderat.

Johanna Nordström, Petrina Solange och Keyyo är namn som alla som gillar ståupp känner till. Både Johanna Nordström och Keyyo fick sina genombrott tack vare konton på Instagram och Youtube. Det har blivit enklare för kvinnliga komiker att nå ut och ta plats bland de manlig komikerna.

Svenska stå-upp-komiker som varit med i Parlamentet

Parlamentet på TV4 har bidragit till att svenska stå-upp-komiker tagit klivet från scengolvet in i gemene mans vardagsrum. En svensk ståuppare som gjort avtryck i Jarowskis produktion är Björn Gustafsson. Henrik Hjelt och Annika Lantz är exempel på andra komiker som dragit tittare.

Programmet började sändas 2002 och fortsatte fram till 2011. Därefter tog man en paus innan Parlamentet återkom till supervalåret 2014. 2020 tog man åter ett beslut om att lägga ned produktionen. Under ledning av Anders S. Nilsson gör det röda och det blå partiet upp om tittarnas röster. En stor del av upplägget bygger på improvisation och situationskomik.

Svenska stå-upp-komiker

Sociala medier har lett till en ny publik

Svenska standup komiker har får draghjälp av sociala medier. En gång i tiden sågs ståupp som något småtöntigt, idag har man hittat en yngre trendmedveten publik. Johanna Nordström blev, som vi nämnt ovan, upptäckt tack vare sitt konto på Instagram. En annan komiker som marknadsför sig via plattformen är Nisse Hallberg. I intervjuer säger han att han tror sig sälja fler biljetter via sitt konto på plattformen än i traditionella kanaler.

Svenska stå-upp-komiker startar poddar som aldrig förr. En podd är ett effektivt sätt att nå ut till en ny publik. Patreon och Swish har gjort det möjligt för komiker att livnära sig på stand up tack vare poddlyssnarnas bidrag. Poddar och sociala medier är även ett sätt att nå ut till den publik som bor utanför storstäderna.